top of page

חשמל באימונים


עברו להם כמה חודשים שאני מחושמל, וללא ספק החשמל עלה לי לראש.

אני כותב מאמרון זה בקטע של מישהו שמתלהב ממשהו חדשני ומרתק, משהו ששינה לי את כל התפיסה על רכיבה והכניס בי רוח חדשה לחלוטין, ממש כרוכב מתחיל שמתרגש לקראת כל רכיבה, ורוצה לשתף, רוצה שגם לאחרים יהיה את הכיף הזה.

אתחיל מהאספקט של הרוכב, וכרוכב אני חושב שללא ספק המון השתנה, כאחד שמרוכז בירידות, בטכני, בקפיצות ופחות בעליות, החשמלי נתן לי להינות מסך כל הרכיבה ולא רק מחלקה. הבעיה העיקרית שהחשמלי כאן פותר זה הצורך לתחזק ולשמור על כושר. יצא שעבדתם הרבה שעות, עסוקים, חולים לא עלינו, חו"ל...לא נורא, תוכלו לחזור לרכב ולהינות ולא לסבול בעליה מבעיית חמצן ובירידה מתשישות שתסכן את הריכוז שלכם וכמובן תסכן אתכם באופן כללי.

אתם רוכבים מנוסים שאוהבים את הטכני? תרוויחו מהירות בכל פינה אם בפלאטו, בירידה ואף בעליות, כמו שחבר אמר לי "You can jump on the uphill" וזה ממש ככה. אני מוצא עצמי ברכיבות דוקא הקצרות, עם עזרה מקסימלית BOOST, וטס בכל מצב שטח, זה מטורף לחלוטין ומחייב חיזוק מהיר של הרמה הטכנית, אני מרגיש שאני משתפר בכל רכיבה.

אוהבים לטייל? מעולה, עם חשמלי אפשר לטייל 40-50 ק"מ בלי בעיה, כרוכב שרכב בממוצע 15 ק"מ...אתם מבינים שפתאום הכל השתנה. אני רוכב בעליות על אופני XC ובירידות על אופני DH.

המגבלה, או הגבול היחיד שיש, זו הסוללה.

בירידות משקל האופניים נותן לי ביטחון ודריסה שהיו חסרים, אחיזה משוגעת, באויר האופניים סופר יציבים ובנחיתה הם מחבקים את האדמה ומתייצבים מיידית, וזה מוסיף לי לביטחון לעשות יותר.

כל דגם והעניינים שלו, אני רוכב על אופני גוסט שמאופיינים עם גלגל אחורי 27.5 שמן (צמיג 2.6 - 2.8) וגלגל קדמי 29 (צמיג 2.5).

האחורי נותן זריזות, אחיזה מטורפת בפניות, והקדמי עוזר בעלית וירידת מדרגות סלע, ובאופן כללי דריסה בטוחה יותר. בגלל החשמל, אפשר להנות מהאופניים בטיולים ורכיבות רגועות, אך אם רוצים, יש את הגאומטריה והמאפיינים שיתנו ביטחון לשחרר.

הינה סרטון שצילמתי לאחרונה שממש ממחיש את זה, שניתן לטייל ולרכב סינגלים טכנים, הכל באותה רכיבה -

לסיכום דבריי כרוכב, אני אומר שהחשמלי בעצם הוא ממש כמו

My Own Bike Park Lift, רכבל אישי, בכל יער שאבחר בו, אני מקבל אפשרות להקפצות עצמאיות, רכבל...אני יכול לרכב יותר מרחק, יותר ירידות, ולהתחזק טכנית ופיזית.

טכנית כי אני פשוט יותר על האוכף, 13-15 ק"מ בממוצע בעבר, ועכשיו 20-30 ק"מ לרכיבה...אני עושה כפול ירידות, כפול קפיצות ומסלעות טכניות, האופניים יותר יציבים בגלל משקל וצמיגים רחבים ולכן יש לי יותר ביטחון לשחרר וכן הלאה וכן הלאה...אז ללא ספק אני משתפר. ופיזית כי אין מנוס מכך שהאופניים יותר כבדים, ופלג גוף עליון עובד יותר. אך גם הרגליים, אומנם יש עזרה אך לרוכב שליטה מלאה כמה עזרה, ומי שאוהב לאתגר את עצמו כמוני, נותן חזק בכל עליה, ומתאמץ יופי, וזיכרו, רוכב יותר מרחק, יותר מאמץ בסופו של דבר. אם קודם הריאות היו המגבלה, עכשיו זו הסוללה והגוף בכללי (חוזר מפורק מכל רכיבה).

עוד יתרונות - לא מסתכן בהתקף לב עם דופק גבוה אם יש לי כזה חשש, טווח הדופק הממוצע ירד מ150-170 ל140-160.

אם אני עייף, וקודם אולי ויתרתי על הרכיבה, עכשיו יכול לצאת ולהינות, ולהשתמש ביותר עזרה.

מטייל יותר, הספקטרום בו הייתי מרוכז מתרחב ועושה יותר דברים..בגלל מגבלת הכושר, לא הגעתי למקומות שהיום אני יכול.

חסרונות - יותר תחזוקה, בלאי גבוה יותר בגלל שרוכבים יותר. העברת הילוכים לא נכונה מובילה לבלאי מואץ של הקסטה, שרשרת, נאבה אחורית. צמיגים נגמרים מהר יותר, וטיפול בולמים צריך לבצע בהתאם לכמות הרכיבות וכו. והעלות של החלקים גבוהה.

החברים שלכם, משתנים, זה יתרון וחסרון, אם הצלחתם לשכנע את החברים שיעברו איתכם מעולה, כמחושמל, לרכב עם חברים שאין להם חשמלי, תראו שזו בעיה. מצד שני, פגשתי המון אנשים חדשים ונפלאים ואני לומד המון.

מכאן, עליי לדבר טיפה על טכניקה והדרכה -

מאז שהתחלתי לרכב על אופניים חשמליים, אני מגלה כל פעם מחדש עוד יתרון באימוני הטכניקה שלי ושל מודרכים שלי.

זה התחיל מזה שאני יכול למשוך רוכבים לא מחושמלים ע"י חבל ולחסוך זמן עליות, וזה ממשיך בעובדה שאני פשוט יכול עכשיו להדריך במקומות שיש עליות ארוכות או תלולות ללא חשש עבורי ועבור המודרך :-)

אבל ברצינות, היום בילינו כחלק מההדרכה, בסיום הלטאה והצב, סינגל טכני בבן שמן שסיומו קשוח בהחלט, ירידה טכנית מורכבת.

בתחילה, הגענו למרגלות הירידה הזו שרואים כאן למעלה בתמונה, ושניים מתוך הקבוצה ישר נרתעו - "אין סיכוי, זה אכזרי".

התחלנו לפרק את האלמנט כמו כל דבר טוב, ל3 חלקים. וכולם חוץ מרוכב אחד, שיחררו את הירידה המסולעת הזו.

אז בניגוד להדרכות אחרות, עם החשמלי, פשוט עלינו לתחילת הסינגל, משהו שלקח חמש דקות מקסימום (עליה של בערך 20 דק על אופניים רגילים).

וזרמנו את הסינגל מתחילתו, כשבסיום חזרנו למסלעה הזו, והפעם כולם שיחררו את המסלעה.

תמיד יותר קל כשזה חלק מהזרימה...דאגתי שירכב אחריי אותו רוכב שקודם לא הצליח להביא עצמו לשחרר את המכשול כדי שיוכל לראות את הקוים והמהירות, ולקבל ביטחון, ואכן כמו פאזל, הכל נכנס למקום והוא הצליח.

אין ספק שניתן גם לעלות ברגל את המכשול שוב ושוב, אך עובדה, זרימה מתחילת הסינגל עזרה מאד. וחבל "לבזבז" זמן הדרכה על עליה, לא?

לסיכום עניין הטכניקה -

יש כאן מכונה שעוזרת לכם להשתפר ומהר, אפשר לבצע את אותו סינגל או אלמנט ללא קושי, ובכך לרכז מאמצים ביתר קלות לאימוני טכניקה.

מאידך יש כאן סכנה - רוכבים מתחילים למשל, שקודם היו צריכים לפתח כושר, ונכנסו לטכני בשלבים (מאוחרים יותר), מוצאים עצמם עכשיו ללא שום בעיה להגיע לכל פינה ולנסות דברים חדשים אם בעליה או בירידה וזה מסוכן. ללא הכוונה נכונה או הדרכה רצינית, אני חושש שהחשמלי יכול לסכן רוכבים רבים לא מנוסים.

אני פוגש אנשים שבעליות מתהפכים לאחור בגלל הכוח של המנוע המפתיע או רוכבים שהגיעו לסינגלים טכניים שכלל לא לרמתם, לא לדבר על משקל האופניים והתאמות שיש לעשות בירידות או קפיצות למשל (זה רלוונטי לכל רוכב).

סיכום המאמר:

זה נראה שתחום האופניים החשמלי מתפתח כמו אש בשדה קוצים ויש לכך סיבה טובה. את האופניים ה"רגילים" שלי לא מכרתי מכיוון שאני חושב שארצה לשלב ולגוון וכמובן לצרכי הדרכה וכן טיסות לחו"ל (אין אפשרות עדיין עם חשמלי בגלל הסוללה), וגם כדי לרכב עם החברים שעוד לא רכשו חשמלי (זה רק עניין של זמן).

הבדלי המשקל תורמים בירידות ליציבות ושליטה אך דורשים התאמות של טכניקה, כמו במנואל, בבאני הופ, ויתר רגישות ברגליים ותנועתם כדי להימנע מפנצ'רים וזרימה יותר עגולה.

מבחינת טכניקה - הינה הפלייליסט שלי ביוטיוב לסרטוני EBIKE שיעזור לכם לשפר טכניקה ובכללי להינות מסרטונים רלוונטים.

וזה הצ'אנל שלי שכולל את כל סרטוני ההדרכה שלי, רוב הטכניקות רלוונטיות לאופניים רגילים וגם מחושמלים.

מבחינת אופניים - אני עובד בשיתוף פעולה עם היבואן של אופני GHOST בארץ רן אשכנזי, ולכן כל מודרכיי מקבלים הנחה מאד משמעותית ברכישה, טיפולים ועוד. למה בחרתי GHOST כתבתי במאמר זה, לחצו כאן.

אם אתם שוקלים לרכוש אופניים חשמליים, דברו איתי לטובת התייעצות וקבלת ההנחה לכשתגיעו לשלב הרכישה. רן מאפשר לקיחת אופניים למבחן וכן מבצע ימי דמו מרוכזים להתנסות במרכז ובצפון.

____________________________________________________________

הערת סיום חשובה מבחינתי: רציתי לכתוב כמה מילים על השיתוף הפעולה עם רן בגלל שישראל מדינה קטנה ויש כל מיני דיבורים כאלה ואחרים והיה חשוב לי לכתוב בכנות שאני רוכב על אופני גוסט לאחר שבחנתי כמעט כל אלטרנטיבה זמינה בישראל. מאחר ואני מדריך וזה כלי עבודה, מעבר לכיף, רציתי למצוא שיתוף פעולה עם יבואן ששנינו נהנה, אם הוא מהייצוג בשטח ואני מאופניים בהנחה אולי, טיפולים וחלקים...כמו כל בעל מקצוע, שצריך את הכלים והשירות הנלווה כדי לתרום ללקוחותיו.

לבסוף מדובר בשיכלול של כמה מרכיבים בבחירה, אנחנו אנשים ולרן התחברתי כבר מזמן ואני יודע שיעזור לי ויהיה לי כיף לעבוד איתו. אל רן הגעתי אחרון תכלס, בעיקר בגלל השיווק החזק שיש לשאר המותגים. אך כמי שגם בהיי טק עובד בסטארט אפ (ארגון קטן וגמיש), היבואנים הגדולים הרגישו לי טיפה מרוחקים ולא גמישים לצרכים שלי כמו ארגונים גדולים. אז כנראה זה עניין של אופי, אני אוהב ליזום ולהיות יצירתי, לא אוהב שמנהלים אותי יותר מידי...ועם רן זה הרגיש ככה.

אז בסופו של דבר רכשתי את האופניים, כי כזה אני, יודע שיש כאלה שלוקחים בהשאלה, אבל גם דירה דיי מהר קניתי, ככה אני. ברגע שזה שלי, אני משקיע בהם, רוצה להיות איתם יותר, ללמוד ולהתחזק. לא רוצה להרגיש שכל רגע יכולים לקחת לי, לא כזה ספונטני :-)

מעבר לזה, האופנים עצמם- אז בנינו ההבדלים אינם מרחיקי לכת בין כל האופניים הקיימים, כל בחירה שתעשו, תהיה טובה. עבורי הגוסט קרצו מהפדאל הראשון (אם בכנות, אז אחרי שהורדתי כידון לכיוון השילדה והתאמתי בולמים למשקל שלי אז ללא ספק התחברתי והרגשתי בבית מאחר והגאומטריה שלהם מאד דומה לאופני אנדורו רגילים שאני מכיר, אז הרגשתי דיי מהר בבית). והעובדה שגלגל קדמי הוא 29 ואחורי 27.5, וזה הכיוון של רוב החברות, אז מבחינתי, גוסט כבר שם ואני נהנה מאפשרות שיחרור בעליה והירידה, דריסה ויציבות וביטחון שחשובים לי.

___________________________________________________________


עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
bottom of page