Search
  • אבנר פירון מדריך אופניים

כשצריך לרדת


כשאנחנו רוכבים ירידות טכניות, מדרון תלול וכיוצא בזה, כדאי שנקפיד על כמה דברים בסיסיים:

1. שנהיה יציבים על כפות הרגליים - מיקום נכון על האופניים מתחיל בכפות הרגליים

2. שימוש נכון של הידיים - הידיים (הזרוע) מקבילות לקרקע

3. שימוש נכון ברגליים לביצוע התאמות גובה וספיגת מכות מהשטח

עד כה לא אמרתי משהו חדש, ברור לנו שאנחנו עובדים עם הרגליים, ידיים וכמו שאני תמיד מדגיש, עם הקרסוליים. נשים דגש להיות קל בידיים וכבד ברגליים, נרגיש את השטח ונספוג מהמורות...בוא נבחן טעויות נפוצות:

אני פוגש לא מעט רוכבים שיורדים הכל, אבל לא מעט טעויות נסבלות בגלל הציוד שלהם, האופניים מתקנים אותם, אבל לא תמיד, ולכן כדאי שנהיה מודעים לחלק מהטעויות ואיך ניתן לבצע את זה נכון יותר.

לא מספיק נמוך:

בירידות תלולות, כדי ליצר זויות נכונות של האופניים ולשמור על היציבות שלנו, עלינו להיות נמוכים, נוריד חזה לכיוון הכידון ואת האגן נוריד טיפה אחורה. אם לא ירדתם מספיק, אתם לא משוחררים, אולי אוחזים חזק מידי בגריפים והשרירים תפוסים מהפחד. אצל רוכבים בעיקר, יש עומס ומתח בין האוזניים לכתפיים, השתחררו, תרפו. שימו לב גם שהאוכף לא גבוה מידי, לפעמים תוך כדי רכיבה זורמת נשמור על אוכף גבוה, אבל אז נגיע לקטע טכני ותלול ונשכח להוריד את האוכף.

קדימה מידי על האופניים:

לפעמים כשאנחנו עם אובר ביטחון עצמי ביכולת שלנו לרדת משהו, נדרוס אותו מהר, אך מיקום הגוף על האופניים יהיה טיפה קדימה מידי. כשהכידון נופל בגלל הפרש הגבהים, הוא ייקח אתכם איתו. אם יש מדרגה קטנה זה לא נורא אך אם היא גדולה יותר או רצף מדרגות ומדרון תלול, לא אחת אני רואה את הראש של הרוכב זז קדימה ואחורה כמו בובה שיושבת על הדשבורד ברכב.

חשוב שנבצע תיקונים בין מדרגה למדרגה ונזוז על האופניים ונוריד חזה לפני המדרגה וכך נהיה בשליטה במהלך הירידה. הינה סרטון שעוסק בדיוק בנושא הזה, ירידת מדרגה.

אחורה מידי על האופניים:

זה הכי שכיח וקיים גם אצל רוכבים מנוסים. לא אחת אני שומע בשטח "קח תחת הכי אחורה שאתה יכול"...זו טעות נוראית. לקיחת תחת אחורה נובעת בעיקר מפחד, חושבים שלקיחת תחת אחורה מונעת תעופה מעל הכידון...טעות!!!!

אתם תרגישו אחורה מידי כשתרגישו שהכידון מושך לכם את האצבעות או קצה כריות כף היד.

כשאתם ממוקמים מאחורי הציר המרכזי של האופניים:

1. יש מתח בין הכידון לאגן או מרכז הכובד שלכם, כשהכידון נופל מעבר לקו הסלע, אתם אחריו.

2. גלגל אחורי ידבק לקרקע, כשיפגוש בליטה או קצה קיקר, המפגש יהיה חזק יותר, והאנרגיה הזו תועבר לבולם האחורי ולריבאונד ספציפית, דבר אשר יכול ליירט אתכם מעבר לכידון, לא מומלץ!

קפוא מידי:

אם אתם אחורה מידי או קדימה מידי העומס על הידיים עולה והופך אתכם לקפואים על האופניים. מרגישים את הפחד, המבט לריצפה ואיינו מפוקס, הראש נופל וזז יותר מידי. כדי לשמור על רוגע וגמישות, ריכבו בטווח הנוחות והשליטה, התמקדו בביצוע מדוייק ולא מהיר. אחרי ניסיונות מוצלחים, הביטחון עולה, אם ביצעתם אלמנט קטן מספיק פעמים, גם אלמנט גדול יותר פחות יפחיד.

תנועה נכונה על האופניים היא קריטית, אם נפחד, נחזור להרגלים שגויים כמו משיכת כידון במקום עבודת מנואל בדרופ, ואז תראו סטיה ביציאה שיכולה להיות מתורגמת לסטיה גדולה בנחיתה.

יש אמת פשוטה וברורה:

אם אתם קדימה מידי, תמעדו מעבר לכידון.

אם אתם אחורה מידי, תעופו מעבר לכידון, בדר"כ נגמר גרוע יותר מקודמו.

שימו לב לקונפיגורציית הבולמים ולריבאונד ספציפית, יותר מידי רוכבים אני פוגש שרוצים לרכב אגרסיבי אבל הבולמים מקונפגים לא נכון והריבאונד מהיר מידי ומעיף אותם. הריבאונד יגדיל את הטעות שלכם לעומת בולם שחזרתו איטית ואם טעיתם אולי יבלע את הטעות.

הינה דוגמא אחורה לאחורה מידי, קפוא מידי...מקווה שלמדתם משהו מהמאמר הזה, ולכם זה לא יקרה.


0 views