Search
  • אבנר פירון מדריך אופניים

השפעתה של הרגל אחורית


כמדריך אני פוגש המון רוכבים ורוכבות בסגנונות שונים, בגבהים שונים, משקלים שונים...אבל לאט לאט, אתה מתחיל לראות דימיון, ואתה מתחיל לחבר ולקשר בין נקודות הדימיון ולאחר עוד קצת זמן, לזהות תבנית, אשר מובילה לתוצאה מסויימת.

כשאני מדבר על תבנית, אני מדבר על תנועה או צורת תנועה מסויימת שמובילה לתוצאה אשר לאחר זיהוי הדבר הזה, התחלתי לבחון מקרוב.

אז בוא נתחיל, עמידת מוצא אתם מכירים שזו התנוחה שלנו על האופניים. עומדים כשהפדלים מקבילים לקרקע, מנח יחסית רגוע, כאשר העומס העיקרי הוא מפלג גוף תחתון כלפי הפדלים שמתרכז בקרסוליים, ומניחים ידיים קלות על הכידון.

עמידת מוצא מהצד, נראית כך, תשימו לב לרגל האחורית (אצלי הימנית), שהקרסול טיפה לכיוון הריצפה ולא ההיפך. הרבה מאד רוכבים לא שמים לכך לב וכבר בעמידת מוצא שלהם, הקרסול האחורי מופנה כלפי השמיים טיפה, דבר מובן מהסיבה שיישור הרגל והורדת הקרסול לריצפה דורש יותר גמישות ואורך שריר, ואם לא רגילים זו מתיחה לא נעימה.

הרגל האחורית והתנוחה שלה על הפדאל והתנהגות שלה בסיטואציות שונות ברכיבה משפיעה על כלל מנח הגוף באותן סיטואציות.

במאמר זה, אנסה לתאר כמה מן הסיטואציות, מה התוצאה הלא רצויה שנגרמת ובכך לעלות מודעות לנושא. לסיום אנסה גם לתאר כמה דרכים לשפר את המצב הקיים.

עמידת מוצא:

כאשר הקרסול של הרגל האחורית אינו מכוון טיפה לכיוון הקרקע אלא להיפך לכיוון השמיים, זה אומר שעומס משקל הגוף מועבר לכריות הרגל ולארבע ראשי. ישנם מצבים שאני ממש רואה את הרגל רועדת מרוב מאמץ לייצב את הגוף.

כך שאם אנני מעביר את העומס בצורה נכונה לקרסול, אני מתאמץ יותר לייצב את עצמי בזמן הרכיבה. וזה אומר שאם התחלנו עם הגיאה זו, זה ישפיע עלינו על כלל הרכיבה.

בתמונה: קרסול טיפה למעלה ובכך הברך מאד כפופה ורוב העומס כרגע על הארבע ראשי.

עמידת מוצא היא הבסיס להכל, בין מכשולים אני חוזר לעמידת מוצא, לפני מכשולים אני נמצא בעמידת מוצא, אם היא לא מדוייקת, תהיה לכך השלכות להמשך. למשל, בבלימה.

בלימה:

כאשר אני בולם עם הברקסים, האופניים עוצרים אך הגוף זז\עף (או רוצה לעוף) קדימה בגלל הפיזיקה הפשוטה. כדי למנוע את זה, אני בולם בעיקר בעזרת העברת עומס לרגליים ושימוש נכון בקרסוליים ובברכיים.

במקרה ובזמן הבלימה אני עם קרסול אחורי למעלה, לא יהיה לי מספיק כוח בלימה ברגליים ואצטרך להעזר יותר בידיים. הידיים יתאמצו יותר ויתעייפו יותר.

ברכיבה רציפה, בירידות ארוכות, ובכלל ברכיבת סינגלים, אם הידיים מתעייפות קשה לי יותר לשלוט ברכיבה, ולכן אני רוצה כפי שתיארתי בתחילת המאמר, למקד את העומס בפלג גוף תחתון ולהיות קל ונינוח בידיים על הכידון עד כמה שאני יכול.

כמו כן, ככל שאנחנו צוברים ביטחון, המהירות עולה, והבלימה שבעיקרה נעשית ע"י הידיים כבר לא מספקת את הסחורה. לכן הגוף יתחיל לנוע קדימה ובעיקר הראש, אם נסתכל מהצד, נראה ממש תנועת ראש קדימה וכלפי מטה.

מכירים את תנועת הראש של הכלב על הדשבורד?

אז מעבר לעובדה שאנחנו רוצים לבלום נכון ולמנוע Over The Bar, מעוף הרוכב מע להכידון אל עבר הקרקע...אותה תנועת ראש לא רצויה, מובילה לקושי בהרמת מבט להמשך, לבחון את השטח, בחירת קוים נכונה ועוד. למעשה נקבל רכיבה תזזיתית, לא מתוכננת, פחות זורמת, וכמובן יותר מסוכנת.

בתמונה: קרסול טיפה למעלה ובכך הברך מאד כפופה ורוב העומס כרגע על הארבע ראשי. ואת הבלימה בעיקר מבצעים עם התנגדות ועומס בידיים. הרוכב חייב גם להעביר משקל לאחור כדי להתנגד לתנועת הגוף קדימה. במהירות גבוהה ובמסלול טכני, זה לא יספיק.

מדרון תלול:

בדומה לבלימה, במדרון תלול בגלל שהגלגל הקדמי נמוך יותר מהגלגל האחורי ואנחנו בשיפוע קידמי, נשתמש יותר בכוח הידיים כדי למנוע מהגוף לעבור את הכידון, במידה והקרסול האחורי שלנו מופנה כלפי מעלה. בגלל שהקרסול עולה, הברך תתכופף וזה יניע אותנו קדימה.

מעבר לזה, במדרון, כשננסה לבלום נרגיש עוד יותר את עייפות הרגליים עקב מאמץ שגוי או מוגזם של הארבע ראשי, וכן מאמץ הידיים בבלימה, לעומת שימוש נכון בקרסוליים. עומס הגוף אמור לעבור לקרסוליים ולהצמיד את הצמיגים לקרקע, דבר אשר בעזרתו נקבל עוד אחיזה וכוח בלימה.

בתמונה: ניתן לראות את העומס על הידיים והברך הכפופה שמוסיפה לעומס על הארבע ראשי. ללא ספק במדרונות תלולים גם נגיע למצב של סקווט וכיפוף ברכיים לשם עוד אחיזה ושליטה, אך יש לשים לב לעבודת הקרסוליים שתהיה יעילה ונכונה.

ירידת מדרגת סלע:

בהמשך למדרון תלול, במדרגת סלע שהיא למעשה כמו מדרון תלול או מאד תלול אך קצר, במידה והקרסול מופנה כלפי מעלה, והברך כפופה לפנים, זה יעביר את משקל הגוף אל הכידון ויעלה את הסיכוי לOver the bar, ובנוסף גם אם לא נעוף, העובדה שהגוף מוטה קדימה, גם ברוב המקרים המבט ירד כלפי הריצפה ולא יוכל לזהות מכשולים שבדרך, כך שגם אם צלחנו בהצלחה יחסית את מדרגת הסלע, כל דבר שיהיה אחריה יבוא בהפתעה.

כמו כן, אני רואה לא מעט רוכבים שבמדרגות סלע לוקחים ישבן לאחור (מעבירים משקל לאחור) או לחילופין שולחים את האופניים קדימה ע"י יישור הידיים. במצב כזה, כשהמרפקים מתיישרים לפעמים עד כדי נעילה, אין טווח תנועה לידיים וכשגלגל קדמי צונח לפנים, הוא מושך את הרוכב, מה שעוד יותר עוזר להפיכה קדימה.

בתמונה: קרסול שעולה ומעביר משקל לפנים שמסכן את הרוכב לOTB

קפיצת דרופ:

בקפיצות הרגל האחורית מאד משפיעה עלינו בשיחרור האלמנט ובאויר. צריך להבין שכשהקרסול עולה --> הברך הולכת קדימה--> תנועה זו מקלה או עוזרת לגלגל האחורי לעלות. בדרופים תנועה זו מובילה לצניחה או עוזרת לצניחת הגלגל הקדמי. כמו כן, בגלל שעכשיו פדאל אחד למעלה ואחד כלפי מטה, זה יכול להוביל לחוסר שיווי משקל של הרוכב על האופניים.

ישנם דרופים בעלי סלופ (נחיתה למדרון) שהינו קצר ולכן נרצה שגלגל קדמי יצנח ויגיע לאיזור הנחיתה הרצוי, אך בלא מעט מקרים, ובייחוד כשנקפוץ דרופ לפלאט (נחיתה ישרה), נחיתה על הקדמי יכולה להוביל לאיבוד שליטה.

מעבר לזה, כמו במדרון או ירידת מדרגת סלע, כאשר נרים את הקרסול --> הברך תלך קדימה-->גלגל אחורי יעלה--> משקל הגוף שלנו ירצה ללכת קדימה--> אם נחתנו על הקדמי ומשקל הגוף עובר קדימה-->כמובן שזה שילוב לא בריא.

ברצף התמונות: קרסול שעולה ומעביר משקל לפנים שמוביל לOTB

לסיום גם אוסיף שלא אחת, אני רואה רוכבים בדרופים דוחפים עם הידיים את הכידון קדימה, או לחילופין לוקחים את הישבן מאד לאחור (מעבירים משקל לאחור), בשני מצבים אלה, כשהתנועה מוגזמת, טווח התנועה של הידיים מגיע לקצה, מרפקים נעולים, ובמצב כזה, כשגלגל קדמי צונח, הוא מושך את הרוכב אחריו (זה יקרה גם בירידת מדרגת סלע למשל). משיכת הרוכב קדימה תוביל לתעופת הרוכב בנחיתה מעבר לכידון.

בתמונה: קרסול שעולה ומרים את הברך, יוצר חוסר איזון בפדלים וגם מעלה גלגל אחורי ומצניח קדמי

קפיצת קיקר:

הקיקר ייעודו העיקרי לתפוס זמן אויר וגובה, ללא ספק כיף לא רגיל שמבוצע נכון. אך שימוש לא נכון בקיקר יכול להפוך את הקיקר למכשול בולט שיכול פשוט לתפוס לנו את הגלגל האחורי ובכך להוביל לצניחה של גלגל קדמי. וכמו שכבר הבנתם, כאשר גלגל קדמי צונח, יש יותר סיכוי שמשקל הרוכב יעבור קדימה, ועם קצת תנופה, הנחיתה תהיה בהחלט קשוחה.

צריך לזכור שכדי לקפוץ קיקר נכון, עלינו לנצלו עד תום, ובעצם ליישר את הרגליים ולנסות להוריד קרסוליים כמעט לכל אורכו.

במידה וארים קרסול אליי חזק מידי או מוקדם מידי, זה יעזור לגלגל קדמי לצנוח כמו שניתן לראות בתמונה הבאה. כמו כן, זה יוצר חוסר איזון בפדאלים שיכול להוביל לחוסר שיווי משקל של הרוכב על האופניים.

בתמונה: קרסול שעולה ומרים את הברך, יוצר חוסר איזון בפדלים וגם מעלה גלגל אחורי ומצניח קדמי

מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב?

1. לחזק גמישות - מתיחות ע"י גומיה תוך כדי שכיבה על הגב. זו דרך בטוחה גם למי שיש בעיות גב (מניסיון אישי). בלי לאמץ בצורה מוגזמת, לאט לאט ליצור אורך וגמישות שריר עד יישור הרגל. את הגומיה אני שם על הכריות של הרגל. תרגילים בהקשר הזה יש רבים וטובים ומעולים לכל רוכב אופניים. זה משחרר את שריר גב תחתון ועד עזרה להרחבת תנועת הקרסול.

2. עמידת מוצא - כדי לשפר את עמידת המוצא ואת עבודת הקרסוליים, אני ממליץ בחום לעבור על הסרטון הבא ולנסות ולעבוד עם מוט סלפי וסלולרי, צלמו את עצמכם משעינים את האופניים על עץ או קיר ונסו לבחון את תנוחת הרגליים, נסו לעזוב כידון ולעמוד בצורה יציבה ללא עזרת הכידון. לעוד המלצות בסרטון הבא -

3. בלימה נכונה - כדי לחזק את הבלימה שלכם ואת תנועת הרגליים ראשית זיכרו שכאשר אתם מיישרים ברכיים ודוחפים ומעבירים את העומס לקרסוליים וכן גם מורידים ודוחפים את הקרסוליים לריצפה, הצמיגים נדחסים לקרקע ובכך תקבלו יותר אחיזה באופן כללי ברכיבת שטח כשמדורדר וטכני וגם בזמן בלימה.

שימוש נכון ברגליים ישחרר לכם את העומס מהידיים. בשני הסרטונים הבאים אני מדבר בין היתר על בלימה ומונה כמה תרגילים לחיזוק הבלימה. שוב, צילום של עצמכם מבצעים ולהשוות עם הביצוע שאני עושה, יעזור לכם להבין את הפער ומה חסר.

אחד התרגילים שאני ממליץ עליו הוא - לשים את האגודל על הגריפ למעלה ואז לבצע אימון בלימה עם שני הברקסים. המטרה היא להגיע לבלימה חזקה במהירות טובה כאשר הידיים נשארות יחסית קלות על הכידון ולא בורחות קדימה, כך תדעו שרוב עוצמת הבלימה נעשית ע"י הרגליים.

בהקשר של מנואל כהכנה לדרופים, חשוב לעבור על עבודת הרגליים. תנועת המנואל שעוזרת לדרופים מאד דומה לבלימה, בשני המצבים עבודת קרסוליים היא חשובה ולכן אני מדבר על בלימה גם בסרטון הבא.

4. בסרטון הבא שמדבר בדיוק על נושא זה, השפעות רגל אחורית בעמידת מוצא, בלימה ומדרגות סלע ועוד, והמלצות לשיפור -

5. לטובת קפיצת דרופים בצורה בטוחה ונכונה יותר, בהמשך לסירטון ששיתפתי כאן למעלה בהקשר של בלימה, הינה סרטון אשר נותן דגשים נוספים כיצד כדאי לבצע קפיצת דרופים.

6. לטובת קפיצת קיקרים בצורה בטוחה ונכונה יותר, הינה סרטון אשר נותן דגשים ומסביר כיצד כדאי לשחרר קיקרים.

לסיכום:

הרגל האחורית ללא ספק משפיעה על כל המנח שלנו על האופניים והתנהגות האופניים. אני מאמין שע"י תרגול וטיפה מיקוד, כל רוכב יכול לשפר את עמידת המוצא, את הבלימה, את יכולת הקפיצה והניטור שלו עם האופניים.

בהצלחה!


669 views