top of page

Manual Vs. Pump


הגעתם לדרופ, מה עושים? עוצמים עניים? :-)

למי שרוצה ללמוד ולהתמקצע בעניין של קפיצות, יש סיכוי שעבר הדרכה ומתרגל את העניין. מהדרכות ושאלות, שמתי לב כי יש חוסר בהירות בעניין, מתי מנואל ומתי פמפום?

פמפום

פמפום הוא למעשה תנועת דחיסה של האופניים באופן דיי שווה כשהרוכב במרכז האופניים. הפעולה נעשית בעיקר ע"י הרגליים אך כמובן יש טיפה עומס גם בחלקו הקדמי של האופניים, כך ששני הבולמים נדחסים.

וכשאנחנו מקלים עם הגוף וטיפה נמתחים כלפי מעלה לאחר הדחיסה, הבולמים משחררים את האנרגיה שצברו, ובכך מאפשרים לנו לנתק מגע מהקרקע. אם יש הפרש גבהים, קיבלתם שיחרור דרופ ע"י פמפום.

הינה השלבים:

שלב 1. דחיסה

לקראת הדרופ אני טוען את הבולמים, מוריד עומס כלפי מטה.

שלב 2. הקלה

מקל על הבולמים ע"י הרמה קלה של הגוף. תבחנו את זה גם בלי אופניים, נסו לדחוף את האדמה מיכם, או נסו לקפוץ כלפי מעלה, אתם תכופפו את הברכיים ותדחפו. זו התנועה.

שלב 3. נתיב תעופה מבוסס מהירות

הנתיב שהאופניים יעשו באויר תלוי המהירות. ככל שתגיעו מהר יותר, תגיעו רחוק יותר. וכן גם תצטרכו פחות לדחוס, תכלס במהירות גבוהה גם כמעט ללא תנועה כלל, הפיזיקה תעשה את שלה והאופניים ימשיכו ישר.

פמפום מאד עוזר בשיחרור קיקרים, בייחוד אם עדיין לא פיתחתי את היכולת לבצע באני הופ. הינה סרטון על שיחרור קיקרים שגם מציין פמפום וכיצד להתאמן על זה.

מנואל

מנואל זו תנועה של קדימה ואחורה, לעומת פמפום שהיא תנועה למטה ולמעלה. כשאנחנו מתקרבים לדרופ, נעביר משקל טיפה קדימה, כאילו יש קו דמיוני מהפופיק קדימה. ואז בהיגענו לדרופ, בתזמון נכון, נבצע העברת משקל קלה לאחור, תוך יישור הרגליים ודחיפה של העקבים קדימה, ממש כמו בתנועה שנבצע בנדנדה לצורך האצה.

ע"י המנואל, גלגל קדמי ימשיך את קו הסלע הדמיוני ואף יעלה טיפה, זה מונע את נפילת הגלגל הקדמי בזמן שיחרורו מהסלע בזמן קפיצת דרופ.

ביצוע שגוי של מנואל והעברת משקל רבה לאחור במהירות נמוכה תוביל לתוצאה הפוכה, של עומס יתר על גלגל אחורי והצמדתו לסלע ואז גלגל קדמי פשוט יצנח וימשוך את הרוכב אחריו, מה שיוביל לתעופה מעבר לכידון.

שלב 1. מעבר משקל לפנים

מעביר משקל לפנים. קו דימיוני בפופיק, והפופיק עובר טיפה לפנים. רואים מהצד את האוכף. (כמובן שיש כאן דחיסה קלה גם ש להבולמים כמו בפמפום אך זה יעבוד באותה מידה על אופני ריג'יד, ללא בולמים).

שלב 2. מעבר משקל לאחור ודחיפת עקבים למטה\לפנים

מעביר משקל לאחור עם דחיפה של העקבים כלפי מטה ולפנים, ממש כמו בנדנדה כשאני רוצה להאיץ.

שלב 3. גלגל קדמי ממשיך את קו הדרופ, קו אוירי חד כלפי מטה

באויר אנסה להחזיר את עצמי למרכז האופניים. הנתיב באויר יחסית קצר ויורד דיי מהר לאדמה. שוב, זה תלוי מהירות אך עדיין, יחסית לפמפום, יש יותר סיכוי שניישר רגליים מוקדם יותר וגלגל אחורי יפגע בקרקע מוקדם יותר.

לגבי מנואל והקשר שלו לדרופים, פירטתי בסרטונים הבאים -

שורה תחתונה:

הינה סרטון אשר מציג את ההבדלים בין פמפום למנואל על אותו דרופ סטרילי -

הבחירה בפמפום או מנואל צריכה להתבצע בהתאם למהירות. כשאני מגיע לאט לדרופ, השימוש בפמפום יהיה שגוי. פמפום מחייב מהירות, קשה לציין את המהירות הספציפית, זה תלוי ניסיון.

אך אתם תשימו לב מאד בקלות, כשאתם מגיעים לדרופ לאט מידי, בדר"כ בגלל חשש, ותשתמשו בפמפום כדי לשחרר את הדרופ בהצלחה, תצטרכו לבצע תנועה חזקה של דחיסה כלפי מטה או\ו משיכה כלפי מעלה של האופניים. המשיכה הזו לרוב מבוצעת יותר עם הידיים, ותראו לא מעט רוכבים שהמשיכה לא מאוזנת, בדרופים קטנים זה פחות משמעותי, אך בגדולים, סטייה של הכידון בשיחרור, בדר"כ זה אומר סטייה גדולה בנחיתה. (תמיד יד אחת חזקה יותר מהשניה)

לכן במהירות גבוהה, אפמפם ובמהירות איטית אבצע מנואל. מכאן נובע גם הריסוקים הרבים בדרופים.

רוכבים מפתחים ביטחון מוגזם ושגוי שמבוסס על מהירות ולא על טכניקה.

מתחילים מנמוך, וכשצומחים בגובה לפעמים חוששים ומגיעים לאט ומבצעים משיכה מוגזמת אך זה עובר ללא פגע...לבסוף מגיעים עם עודף ביטחון לדרופ גבוה ואז על טעויות משלמים ביותר.

בהמשך לזה, התוצאה היא לפעמים שאני רואה בהדרכות ורכיבות רוכבים שאומרים שהם בוחרים לא לקפוץ כלום. אני סבור שזה בגלל שלא באמת הבינו מה קרה, לא הבינו למה התרסקו, וכשאלא יודעים, אני מניח שלא ננסה שוב כי התוצאה כביכול לא תלויה בי, היא לא צפויה.

חברים, תקשיבו לי, מנואל הינו סופר חשוב ללימוד ואימון, וכדאי שיהיה מדוייק. גם במנואל יש סטיות לצדדים וגם מעבר משקל מוגזם לאחור או אי חזרה למרכז. מנואל יציל אתכם ולכן הוא חשוב.

בהקשר זה אציין גם שקליטים בקטע הזה מסרסים את רוכב כי מאד קל למשוך איתם את מרכז האופניים אז למה להתאמץ וללמוד מנואל? תעברו לפלאטים לחצי שנה ותראו איך הפדלים בורחים לכם ואז תתחילו להשתמש נכון בעקבים. הינה סרטון בנושא. תמיד אפשר לחזור אח"כ אחרי פיתוח הטכניקה. (דרך אגב אני רואה מודרכים שגם עם קליטים הרגל בורחת להם בגלל התנועה המוגזמת כלפי מעלה ללא שום שימוש בעקב אלא רק בכריות כף הרגל).

כמו כן חשוב לציין שהמנואל שאני מדבר עליו איננו זה שיבוצע בעיקר ליופי בחניה אלא מנואל קצר לדרופים. זה שונה מהמנואל המוכר שיוצר צורת L והעברת משקל רב לאחור. למעשה במנואל שאני מלמד אנחנו מעבירים ראשית משקל לפנים, כמו שראיתם כבר למעלה בתמונות והסרטונים, ובכך נוכל להעביר יחסית מעט משקל לאחור, תנועה קצרה יותר, מה שיעזור ויזרז את הזמן לחזרה לעמידת מוצא, דבר הכה חשוב ברכיבת אנדורו מהירה.

אז צאו והתאמנו על פמפום ומנואל ותרגישו מהניסיון מתי לפמפם ומתי לבצע מנואל.

תבלו :-)


עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
bottom of page