top of page

פירוק לגורמים ועבודה פסיכולוגית


https://www.youtube.com/watch?v=C6rIfIm7nwk

חשבתי על השיעור האחרון שהיה בקורס מתקדם, כשעמדנו לפני ירידה תלולה שאחריה פניה חדה לפני תהום.

ללא ספק, אלמנט מורכב ומפחיד, שמעלה המון מחשבות אצל הרוכב -

- מה יהיה אם לא אספיק לעצור?

- איזה קו אני צריך לקחת?

- כמה ללחוץ על הברקס?

- איך להיות ממוקם על האופניים?

ועוד...

מחשבות כאלו יש לנו כל הזמן לפני משהו שמפחיד אותנו, אנחנו בעיקר שואלים שאלות או עולות חששות שמתרכזות ברע, במה יקרה אם אעשה טעות.

וזה לא משנה אם זו ירידת סלע, קפיצה או מכשול אחר.

לכן רציתי לנסות ולפרק את אותו מכשול לגורמים ולעזור לכם לראות את הדברים טיפה אחרת, פעם הבא שתהיו בסיטואציה הזו -

(קודם אפתח בכמה דגשים טכניים מאד ואז יותר אמוציונליים)

1. קו גישה ויציאה -

כשאני מגיע לאלמנט חדש, אני יורד מהאופניים ובוחן את קו הגישה, האם יש מכשולים, פניה לפני או אני יכול להגיע אליו בקו ישר, שזה הכי נוח ובטיחותי. ואז אני בודק קו יציאה, שהינו תקין מבחינת תוואי שטח, גדמים, בורות וכו.

לא אחת אני רואה רוכב קופץ משהו ששניה אחרי הקפיצה יש סלע או פניה והוא חייב לדפוק פול ברקס או שימצא את עצמו בשיחים.

דבר חשוב נוסף הוא בחירת הקו. קו ישר תמיד עדיף מאשר איזה זיגזג, בייחוד אם מדורדר או רטוב. תמיד אני מסתכל על הבליטות והמכשולים בפרמטר של צמיגים, וכמה יחליקו, ואז ישר, זה יוביל אותי היכן לבלום שזו הנק. הבאה.

כמו כן, יש מקרים בהם סלע בולט, מדרגה או בור יכולים לתפוס את הגלגל ולכן חשוב לבחון את זה טוב, ואולי כן חייבים לקחת קו עוקף, אבל זה דורש דיוק נוסף (כך התרסקתי חזק לפני כמה שנים על המרפק, שלא בדקתי מספיק את קו הביצוע, והסתתר לו בור שתפס לי את הגלגל הקדמי).

2. בלימה -

אז בחרנו את הקו הבטיחותי ביותר, זה לא תמיד ככה, אבל בשביל ביצוע ראשון, אני חושב שכדאי לקחת כמה שפחות סיכונים.

את הבלימה נבצע כמה שאפשר לפני כניסה לאלמנט, אם אני מרגיש חשש, את הבלימה אבצע בעדינות, 20% לאורך כל המכשול \ הירידה וכו.

אם אני לא שולט בבלימה, גש לנקודה 5 שמדברת על תירגול.

אם אלחץ על הברקס יותר מידי, לצמיג לא תהיה אחיזה ואני עשוי להחליק ולאבד שליטה, ולכן עדיף להגיע יותר לאט לאלמנט ולשלוט בבלימה לכל אורך הביצוע, מאשר לא לבלום ואז לבלום בחוזקה תוך כדי ביצוע.

3. מבט -

תמיד תזכרו להביט לאן שאתם רוצים לרכב ולא ממה שאתם מנסים להימנע.

בדרך כלל אם נביט על מכשול או משהו שמפחיד אותנו, כנראה נרכב ישר אליו.

דוגמא - פארק קנדה, מהעתיקות יש ירידה תלולה לכיוון צפון (התמונה המצורפת, היא משם). אז במצב כזה, תביטו להמשך הסינגל ולא על המדרון או התהום, ממש תתעלמו מהנוף ותתרכזו באלמנט הקרוב.

כאשר זה מלווה בבלימה נכונה, תצליחו, לעומת המון חשש, מבט לתהום ובלימה חזקה מידי שתוביל אתכם ישר למקום הלא נכון.

4. דימיון -

אתם עומדים לפני המכשול, נסו לדמיין את עצמכם מצליחים. העזרו במכשולים דומים שהצלחתם לכבוש. לא אחת, אני ממש מדמיין שלב שלב, מה עליי לעשות ואיך אהיה על האופניים.

כאן הכי חשוב לפרק את המכשול לגורמים, אני בדרך כלל מצליח לפרק כל מכשול ל3 -

-גישה

-על האלמנט

-היציאה

על המכשול, לפעמים גם, אני מפרק אותו לתתי גורמים.

נכון שיש מצבים וקפיצות שאני כבר סומך על עצמי ועל תנועה אוטומטית ואנסה דוקא לא לחשוב על כלום, אבל בתור התחלה, עדיף כן להבין מה לעשות בכל שלב ולדמיין בראש את השלבים מתחברים לביצוע רציף.

5. תרגול -

אז כמו שאמרתי, אם מפחדים, לא חייבים. ישנם מקרים שכשמבצעים מתוך פחד, אחרי הביצוע, נפחד עוד יותר מהאלמנט ולא נשוב לבצעו לעולם או יחלוף המון זמן אז חבל.

אם חוששים, תתאמנו על אלמנטים קטנים ופשוטים יותר ותחזרו בכל רכיבה לאלמנט ממנו אתם חוששים, יעזור אם רק תביטו עליו ונתחו אותו, אולי נסו לבצע חלק ממנו או ללכת עליו ברגל, אם ניתן, הכל עוזר שאחרי תקופה פתאום יראה כשום דבר.

זוכרים שבנקודה קודמת פירקתם את האלמנט לגורמים, אז כאן יש לכם בעצם את המקום לנסות ולבצע חלקים מהאלמנט, רק את הגישה או רק חלק מירידת הסלע שווה ללכת ברגל את האלמנט ולהרגיש את האדמה, הזוית, ואיך הוא נראה מלמטה ולא רק מלמעלה.

לפני שנים שלחתי מייל לWade Simmons בשאלה, איך משחררים דרופ שחוששים ממנו ואחד הטיפים היה לרכב את הסלופ או הנחיתה, אז אכן, אם זה סלע שניתן לרדת ולא רק לקפוץ, לרכבו אותו ותרגישו אותו, זה מאד עוזר.

6. פחד-

לא התגברנו על הפעם, התקרבנו לאלמנט ודפקנו ברקס, האדרנלין והלב מפמפמים...מה עושים?

האמת שזה מאד אישי ולרוב האנשים הייתי אומר, לא בלחץ, אבל יש כאלה שכן אנסה לבנות איתם ביטחון.

אם אפשר להביע את המהלך הזה בכתב אז בדר"כ אנסה לבחון ממה המודרך מפחד, ואז לראות כל נקודה ולמה אין ממה לחשוש, אנסה להסביר מה יכול לקרות, וכיצד ניתן להימנע או מה צריך לעשות כדי לפעול נכון.

נסו גם שיטות פשוטות של הירגעות -

- קפיצות במקום והרפיה

- חיוך

- שיר בפלאפון

אם עדיין יש חשש, לא קרה כלום, זה יחכה, לכו להתאמן על אלמנטים קטנים יותר.

7. הכוונה -

נק. אחרונה וחשובה היא ההכוונה שאתם מקבלים, לא אחת, רוכב ותיק איננו בהכרח מורה טוב, ולכן הפעלת לחץ וכדומה, לא יעזרו. אם מגיעים לאלמנט בעייתי אולי כדאי שאחד החברים יעמוד בנק. בעייתית לשמור או לתפוס במקרה של תקלה.

מאמר ארוך משהו אבל שווה את זה...תבלו, תרכבו חכם...ומהר:-)


עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
bottom of page