top of page

תנועה באויר - לא רק סטייל


אחד הדברים שרוכב לומד דיי מהר זה שלקפוץ זה כיף, מאד כיף.

הדבר השני שהוא לומד, שאפשר לחטוף חזק אם קופצים לא טוב.

אחד הדברים שפחות שמים לב אליו, כפתרון מצויין להימנע מהתרסקויות בקפיצות, זה לבצע תנועה באויר.

לפני שאני מגיע לתנועה, בוא נראה עוד כמה נקודות חשובות שיעזרו לנו לבצע קפיצה בצורה בטוחה יותר:

  1. למידה נכונה – הפעם אני חייב לציין למידה טובה כנקודת הפתיחה. אם נתרגל משהו לא נכון, לא עשינו בזה דבר מלבד אימוץ הרגלים שגויים, אז חשוב אם ע"י מדריך או לבד מקריאה וסרטונים, תלמדו איך נכון לעשות.

  2. תירגול – ע"י תרגול רב, נקבל דיוק. מי שאוהב לקפוץ, כדאי שיתרגל את זה, יגיע לקפיצה ויבצע אותה כמה שאפשר יותר פעמים. אם אתם רוצים לקפוץ מטר, כדאי שקודם גובה גלגל תקפצו ללא חשש ובדיוק מירבי.

  3. התאמת אופניים – ככל שאופניים יהיו יותר אגרסיביים, אופני אנדורו או דאונהיל או דירט, יהיה לכם קל יותר אך גם בטוח יותר.

  4. התאמת איבזור – ככל שלחץ האויר בגלגלים ובבולמים גבוה יותר, האופניים יהיו יותר קופצניות. ככל שהריבאונד והקומפרשן בבולמים יהיה מותאם פידול, כלומר מהיר יותר, האופניים יהיו יותר קופצניות. קופצניות זו לא תכונה שאתם רוצים כשאתם מתאמנים על קפיצות אלא ההיפך. אני רוצה את הבולמים איטיים יחסית כדי שתנועת האופניים תגיע מתנועת גוף, אני רוצה שהאופניים והבולמים יספגו אותי בנחיתה טוב יותר ולא כמו טרמפולינה יעיפו אותי כשאנחת קצת עקום. (כיוון בולמים זה קריטי לבטיחות שלכם, ויותר מידי רוכבים אני פוגש עם בולמים מהירים מידי, זה מסוכן למי שרוכב אגרסיבי ואיננו רוכב מאד מנוסה)

  5. בחינת שטח – קו גישה וקו יציאה, תבדקו טוב לאן קופצים, שלא תנחתו על איזה סלע או גדם, ולפעמים זה לא כזה ברור, דרדרת או עשבים יכולים להסתיר סכנה...אז עדיף לבצע הליכה ובחינה ממשית של היציאה והנחיתה.

אלו נקודות המפתח, אך יש עוד וכדי להימנע מחפירה ארוכה מידי מניתי את החשובות לטעמי.

תנועה באויר

ברגע שתירגלנו ודייקנו, השלב הבא - תנועה באויר. כן זה יכול להוסיף סטייל בתמונות אך יותר מזה, זה יציל אתכם כשמשהו השתבש.

אסור לנו להיות קפואים באויר, לפעמים בליטת סלע ביציאה או אורך רמפה, יפתיעו ויובילו לתנועה לא צפויה של האופניים, בייחוד עם הבולמים מהירים מידי, זה יגדיל את גודל הסטיה וההפתעה.

ולכן, אם לא נהיה קפואים ונתרגל המון תנועה, במידה והופתענו, נוכל לתקן באויר.

קודם כל, כשאנחנו קופצים רמפות באופן כללי, יש מס, שאלות שעלינו לבחון:

  1. מה אורך הרמפה? - רמפה או קיקר, כדאי שיהיו לפחות כאורך אופניים. ככל שהרמפה קצרה יותר = עלינו לבצע יותר באני הופ, היא דורשת יותר טכניקה.

  2. מה זוית הרמפה? – ככל שהרמפה גבוה יותר, הזוית יותר לכיוון השמיים, היא יותר זורקת...כדאי שתהיה ארוכה יותר, ככה היא תהיה בטוחה יותר.

  3. מה מהירות הדרושה? – ככל שעלינו להגיע מהר יותר = דורש יותר קורדינציה, תזמון מדוייק יותר, וכדאי שהרמפה תהיה ארוכה יותר, ככה היא תהיה בטוחה יותר.

(ללא ספק, אפשר להשתמש בנקודות אלו כהנחיות כלליות לבניית אלמנטים, זה חסר לנו בארץ, בניה בטוחה!)

הינה דוגמא להפתעה –

בסרטון הבא אני קופץ גאפ, כלומר יש מרחק\פער בין נקודת השיחרור לנקודת הנחיתה.

בגאפ בוידאו, אולי בגלל מזג האויר והשחיקה, היא התקצרה, ולמרות הבדיקות, עדיין יחסית למהירות שאני מגיע, היא קצרה. בגלל שנראת לי מספיק ארוכה, לא ביצעתי מספיק תנועת באני הופ, יתכן גם שבגלל המהירות, התזמון שלי לא היה מדוייק.

ניתן לראות כיצד הגלגל הקדמי דיי מהר מתחיל לצנוח, וזה מוביל אותי לתחושה שהגלגל האחורי שלי עולה ועובר את קו גלגל הקדמי, אז לפני שזה קרה, ביצעתי משיכה של האופניים.

משיכה ואז הורדת האופניים לסלופ. זו טכניקה מעולה קודם כל כדי להימנע מהיפוך קדמי, אך גם להתאמת זוית האופניים לאיזור הנחיתה. ללא תיקון זה, ואם בנוסף הבולם האחורי היה עם ריבאונד מהיר מידי או עם לחץ אויר גבוה יותר...יתכן והגלגל הקדמי שלי היה פוגש את שפת הסלופ ולא את הסלופ עצמו, וזה היה נגמר אחרת.

אז כדי לתרגל את זה תתחילו בקטן, אחרי ששני הגלגלים באויר, בצעו תנועה קל עם הכידון, עם הידיים, חזה, לא משנה, העיקר לא להיות קפוא. ברגע שאתם משחררים עם טיפה תנועה ותצליחו להתרגל לזה, תראו שכל יכולת הקפיצה שלכם משתפרת.

לסיכום:

טכניקה, כיוון והתאמות, בחינת שטח ועוד, יכולים מאד לעזור לכם להימנע מפציעות מיותרות. אם אתם אוהבים לקפוץ, נסו טיפה להזיז כידון באויר, לאחר השיחרור, כששני הגלגלים באויר, למשוך ואז להחזיר, בקטנה, ואז לאט לאט, זה יתחבר, יעשה יותר בטבעיות עד אשר לא תצליחו לקפוץ ללא תנועה כל שהיא.

שיהיה בהצלחה :-)


עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
bottom of page