סיפורו של לוחם

 

חוויית הרכיבה בשטח טכני מושפעת מהמון גורמים. למשל - תנאי שטח, יכולות הרוכב והאופניים שאנחנו רוכבים עליהם.

 

לפעמים כשמשתפים תמונה של נפילה, חושבים "אהה, רוכב על הפנים"...במקרה זה חשוב לי לציין כי מדובר בלוחם. יגאל ואני רצינו לשתף בגלל האפשרות לעזור לרוכבים אחרים מבחינת לימוד טכניקה אך גם טיפה לדבר על השפעת האופניים, כפי שתראו בהמשך.

 

את יגאל אני מכיר תקופה לא קצרה והבחור מוכשר, לומד מהר וללא חשש. הוא מרביץ בירידות ונהנה מכל רגע.

 

טס בירידה סלעית וטכנית

קופץ מדרגות סלע בקלילות

יגאל רוכב על אופניים בעלי מהלך (שיכוך) קצר, הוא ברוב זמנו מטייל ורוכב רכיבות ארוכות, מרובות עליות ולכן מהלך קצר בהחלט מתאים. אך עם זאת, יגאל אוהב את האדרנלין והירידות ומשחרר ברקסים כשאפשר.

 

 

במקרה הבא שלפנינו, אחרי שהבנו שיגאל רוכב מצויין, נוכל לבחון בעניים יותר חכמות, את המקרה.

 

מדובר במדרגת סלע, כחלק ממדרון טיפה תלול, מדרגה של בערך מטר, עם חיבור דיי חד לאדמה.

 

 

ככל שאנחנו משתפרים, צוברים יותר ניסיון, אנחנו יותר פעילים, יותר בתנועה, לעומת מצב שבו אנחנו חוששים וקופאים. עם האימון, אנחנו מתחילים לפמפם, לקפוץ, וליזום תנועה לפני מכשולים.

 

כשאנחנו מדברים על מדרגות סלע, עלינו ליזום תנועה מקדימה כדי להתכונן להפרשי הגובה. במידה ולא התכוננו נכון, הגלגל הקדמי יורד \ צונח, ומושך אותנו אחריו.

 

באופן טבעי צברנו ביטחון ממעברי מדרגות סלע קודמים מוצלחים, אך אולי הביטחון מבוסס על טכניקה טיפה שגויה שלא הרגשנו בגלל גובה הסלע?

ככל שהביטחון עולה, גובה הסלעים עולה והמהירות עולה. האם עלינו לשנות משהו בטכניקה?

 

אז בואו ננתח את הביצוע ונלמד ממנו:

 

1. מרכז האופניים?

 

ראשית נסו לשים לב, בקשו מחבר אולי שיצלם אתכם, כשאתם מגיעים למדרגה, אתם במרכז האופניים או כבר טיפה לאחור? 

 

במקרה זה, ניתן לראות כי הסנטר איננו מעל הסטם, הישבן הולך טיפה לאחור. אני יודע שהמדרון כאן טיפה תלול אך יש לכך השפעה.

מעבר משקל לאחור הוא חשוב, אך הוא חשוב כי איננו רוצים להישען על הכידון, כמובן אם נישען על הכידון, יש יותר סיכוי כשהגלגל הקדמי יפגוש את האדמה, נעוף קדימה.

 

לטעמי לא אומרים את זה מספיק - ניתן להיות קל בידיים ולא להישען על הכידון גם מבלי לקחת גוף לאחור. לקיחת גוף לאחור, יש לכך השפעות רבות, כמו איחור בחזרה לעמידת מוצא ביציאה מהמכשול, וכן גם יישר לכם את הידיים ויקצר לכם את טווח התנועה, ולשם כך המאמר, ואסביר בהמשך.

 

 

2. האם ביצעת תנועה יזומה נכונה? 

 

במקרה זה הייתי בוחן כמה דברים:

- האם יש עומס בעקבים? - כלומר כבד ברגליים וקל ביידים. מונע התהפכות.

- האם יגאל ביצע תנועה יזומה לפני המדרגה שתספיק לו?

 

 

אז ראשית, הורדת עקבים והעברת עומס מהאגן לרגליים ומשם לעקבים ולפדלים, זו טכניקה קריטית לכלל רכיבה טכנית. במדרגות סלע, אם לא אוריד עומס לרגליים לפני ולאורך משך הירידה, יש יותר סיכוי שאתהפך לפנים.

 

יגאל רוכב עם קליטים, הרבה שנים, דבר זה בהחלט יש לו השפעה על עבודת הקרסוליים. לעוד מידע על עבודת עקבים, והשפעת קליטים, צפו בסרטונים הללו: 

- עבודת עקבים

- קפליטים לעומת פלאטים

 

שנית, מהי אותה תנועה יזומה שעלינו לבצע, הינה סרטון חשוב בנושא:

 

אחרי שהבנתם כי עלינו לבצע תנועה יזומה לפני המדרגה, אוסיף ואומר כי אופניים בעלי מהלך קצר מחייבים אותנו ליותר טכניקה, יותר דיוק, יותר תנועה.

 

עלינו לפצות למעשה על חוסר מהלך באופניים, כלומר - עם אופני 29 ומהלך 160 ממ בבולם הקדמי, אני יכול לבצע תנועה קלה והאופניים יעברו את מדרגת הסלע (בגובה מטר) בקלילות. אך אופני 29 עם 100-120 ממ בבולם הקדמי, אם אבצע בדיוק אותה תנועה כמו עם אופני המהלך הארוך, יש סיכוי שלא אצליח לעבור את אותה מדרגה.

 

מעבר לתנועה היזומה לקראת המדרגה, מיקום המרפקים גם כן משפיע, כשאני מניח את כף היד טיפה באלכסון על הגריפ, המרפק שלי יוצא ונותן לי עוד יציבות. כשהמרפק שלי כלפי מטה וקרוב יחסית לגוף, אני פחות יציב ובהקשר של מדרגות סלע, גלגל קדמי יותר ימשוך אותי אחריו.

 

לעוד מידע על עבודת מרפקים והשפעותיה, הינה סרטון בנושא

 

3. חיבור בין טכניקה ואופניים  - 

 

אז יחסית לאופניים בעלי מהלך קצר, ככל הנראה יגאל לא ביצע תנועה יזומה של הורדת חזה לכיוון הכידון בצורה מספקת. הורדת החזה נותנת לו עוד טווח תנועה בידיים. ניתן לראות כי הידיים מתוחות לפנים עוד לפני המפגש עם הקרקע.

 

לא אחת, ידיים ישרות והגעה לקצה טווח התנועה נגרם לא רק בגלל מחסור בתנועה יזומה, אלא בגלל הרמת חזה או במקרה זה, שליחה של האופניים קדימה בעזרת הידיים במהלך הירידה. את זה אני מזהה אצל המון רוכבים. שליחת האופניים מתאימה כשאנחנו רוכבים מהר ורוצים להצמיד את הגלגל הקדמי לסלע ולמנוע ממנו ניתוק מהסלע. 

 

שליחת האופניים קדמיה מתאימה לסיטואציותמסויימות ולא לכלל ירידת מדרגות סלע. יש גם לזכור שעליי לדייק גם בשאר תנועת הגוף ורוכבים רק זוכרים לשלוח קדימה. לכן אני ממליץ, אל תשלחו, תנו דגש לתנועה היזומה ולהעברת עומס לרגליים.

 

בשלב הבא אנחנו יכולים לראות עד כמה הישבן לאחור, עוד שניה נוגע בגלגל, דבר בעייתי בפני עצמו, ידיים מתוחות לחלוטין. כשיש המון משקל בחלקו האחורי של האופניים, הבולם האחורי מאד נדחס ומחכה להיפתח, וידיים ישרות - תחשבו עליהם כמו קפיצה במוט...תראו בהמשך. ודבר אחרון, רציתי להשב את תשומת ליבכם לגריפ (עוד שניה מפרט על כך טיפה). 

גריפ ארגונומי נהדר לרכיבות ארוכות אך האם הוא מומלץ לרכיבת אנדורו טכנית?

לדעתי ליגאל אין מספיק אחיזה, מצפיה בתמונה מקרוב, ניתן לראות שהאצבעות שעל הגריפ לא עוטפות אותו במלואו, לעומת גריפ עגול רגיל שהיה נותן לו יותר כוח אחיזה, תבינו עוד שניה למה אני מציין את זה.

 

 

במקרה זה, יגאל ירד את הסלע בהצלחה, למרות שניתן לראות את הבולם הקדמי נסגר, בתמונה הוא בדיוק מתחיל להיפתח. הוא נסגר כי המהלך קצר ולא הספיק יחסית לגובה הסלע והטכניקה שבוצעה.

 

 4. נפל או לא נפל? - מה קרה כשיגאל הגיע לסלע כבר עם ביטחון ועוד מהירות? האם עשה את ההתאמות הדרושות מבחינת טכניקה?

 

במהירות גבוהה כמו שציינתי הטריקה של הבולם הקדמי חזקה יותר, ולכן עלינו לבצע תנועה יזומה גדולה ומדוייקת יותר כדי לקבל עוד טווח תנועה.

 

במקרה זה, הידיים מתוחות לפנים (בגלל חוסר תנועה לפני תחילת הירידה או שליחת האופניים  לפנים על המדרגה), הישבן על הגלגל האחורי, וההגעה לאלמנט יחסית מהירה, יחסית לטכניקה שבוצעה...התוצאה היא שהקדמי מושך והאחורי זורק.

 

הבולם הקדמי נדחס אך גם האחורי, כשגלגל קדמי מושך אותנו הבולם האחורי נפתח וזורק אותנו. זוכרים תחת אחורה? הינה זה בא...לקחתם המון משקל לאחור, טענתם את הבולם האחורי, ועכשיו הוא רק רוצה להיפתח...לכן יש לזכור, אם הבולם האחורי מכוון עם ריבאונד מהיר, הזריקה תהיה מהירה ועוצמתית יותר. אני ממליץ למודרכים ריבאונד איטי יותר בבולם האחורי (יותר מהקדמי, ואם אני בתקופת לימוד, איטי באופו כללי, שיפצה על טעויות שלי).

 

רואים כיצד המשקל מאד לאחור, ידיים מתוחות ובולם לקראת סגירה - 

זוכרים את הגריפ הארגונומי? מהטריקה של הבולם הקדמי עם המפגש עם הקרקע...היד מחליקה.

משם כבר נשאר להתגלגל יפה ולחייך למצלמה - 

 

 

 

ואחרונה, והכי יפה לטעמי - 

 

 

ממשיך עם חיוך גדול לתת בראש בהמשך הירידה, אמרתי כבר לוחם?

 

סיכום:

 

אז מה רצינו להפיק במאמר זה?

 

רציתי כאן בעצם לעורר מודעות שלכם כרוכבים, על איזה אופניים אתם רוכבים והאם מתאימים לסגנון?, איזה איבזור בחרתם?, יש יתרונות וחסורנות לכל דבר, עליי לבצע ויתורים בהתאם לסגנון הרכיבה שלי ברוב הזמן.

 

כמו כן, טכניקה היא סופר חשובה באופן כללי אך בייחוד כשאנחנו מגבירים מהירות, נמצאים במסלולים יותר מאתגרים, וכן גם כשאנחנו צריכים לפצות טיפה על מחסור במ"מ בשיכוך.

 

מקווה שאני ויגאל הצלחנו כאן לעזור למישהו, לעוד מידע, סרטונים והסברים גשו לערוץ יוטיוב שלי, פייסבוק, אתר או בפרטי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

מאמרים מועדפים

Why I joined the Dark Side - Ebikes

May 25, 2019

1/2
Please reload

מאמרים אחרונים

November 25, 2019

September 7, 2019

Please reload

עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • Vimeo Social Icon
  • YouTube Social  Icon