top of page

טיפ להכנה לטיול בחול


החלטתם לטוס לחו"ל ולרכב מסלולים חלומיים, איזה כיףףףף...

רציתי לתת טיפ קטן (גדול) לגבי טכניקה קטנה (גדולה)...

עמידת מוצא מכירים?

אז בוא נתחיל בלדמיין סינגל \ מסלול שיורד ויורד, ברם לברם, טייבל ושוב ברם, והמסלול לא נגמר, גם לא צריך לפדל, רק לעמוד ולזרום...עומדים...ועומדים...ועוד קצת עומדים...דקות ארוכות...והידיים והרגליים לא רגילים לכזה אורך של מסלול, והעייפות והכאבים פשוט משתלטים...ובנוסף לכל זה...ברייקינג באמפס Breaking bumps...בורות שנוצרו מברקסים חזקים בעיקר לפני פניות...זה מפוצץ את הידיים.

אז הטיפ הפעם זה איך אפשר להתעייף טיפה פחות.

עמידת מוצא היא קריטית, ואם היא לא מדויקת, תתעייפו מהר יותר, ובשבוע שבו מנסים להספיק כמה שיותר, אולי שווה לשפר את הטכניקה הזו ולקבל עוד יום או יומיים ללא כאבים? (או לפחות עם כאבים מוחלשים...)

ומה עוד? מה לגבי הברקסים והבולמים של האופניים, איך הם משפיעים וכיצד ניתן לשפר את העניין?

עמידת מוצא בירידה:

בתמונה הבאה ניתן לראות כיצד הרוכב (לאורך כל הירידה) נמצא במנח שרגליו מאד כפופות, יוצר כמעט 90 מעלות בין הירך לשוק.

שימו לב לקרסול ימין שמופנה למעלה, זה מוביל את הברך קדימה.

במנח כזה, כאבי הרגליים לאורך מסלול שיותר מדקה, יכביד מאד. בנוסף, במנח כזה נצטרך להחזיק יותר חזק את הכידון, מה שגם יגרום לכאבי ידיים, אסביר בהמשך.

אז כמה דגשים:

1. בירידות תלולות ומדורדרות, תמיד עדיף לנסות ולהוריד קרסוליים ולהפנות אותם לכיוון הריצפה. הורדת הקרסול יעביר את העומס מהארבע ראשי לגיד הקרסול ומוביל להרבה פחות עייפות של הארבע ראשי.

2. הורדת קרסוליים נותן לנו אפשרות בלימה הרבה יותר יציבה. אם הקרסול למעלה, יש יותר סיכוי שבלימה תניע את הגוף קדימה, מה שמוביל לחוסר יציבות, ואז נאחוז בגריפים חזק יותר כדי לנסות ולהיות בשליטה, מה שלמעשה מוביל לעייפות וכאבי ידיים במסלולים ארוכים.

תמיד תזכרו את המשפט הפשוט - כבד ברגליים קל בידיים

ע"י הורדת הקרסוליים והפעלת עומס מהאגן מטה, נוכל להקל על הידיים, והידיים רק שם כדי לכוון את הכידון ולא לטובת אחיזה לחוצה שמנסה לקבל יציבות מדומה.

(הינה סרטון קצר לגבי הורדת קרסוליים לריצפה - לחצו כאן)

(תודה לאייל על שיתוף התמונה על מנת לעזור לרוכבים נוספים)

הינה שתי דוגמאות לעמידת מוצא שמדגישה את הקרסול לריצפה -

בדוגמא זו רואים את שמוליק בירידה מהירה וניתן לראות את זוית הרגליים ושהקרסול השמאלי יחסית לכיוון הרצפה וזה משחרר לו את הידיים ופחות מעייף.

(מהתמונה הזו גם ניתן לשים לב שהגב יחסית כפוף. עדיף להקפיד על גב יחסית ישר, גב ישר עוזר לנו מכמה אספקטים אך העיקרי והמורגש הוא בגינות סלעים והצורך בתנועת רגליים יותר חופשיה, סרטון בנושא זרימת גינת סלעים ועמידת מוצא - לחצו כאן).

(תודה לשמוליק על שיתוף התמונה על מנת לעזור לרוכבים נוספים)

דוגמא נוספת אשר מדגישה את הקרסול לריצפה, וגב יחסית ישר. שימו גם לב שיחסית הסנטר מעל הסטם ומרכז האגן מעל הציר המרכזי של האופניים.

והינה וידאוים העוסקים בעמידת מוצא:

כיוון הברקסים לירידות -

כשאני בעצם רוכב, ונמצא בעמידת מוצא, מאד חשוב לי הזוית שנוצרת בין ידית הברקס והיד. אם לצורך העניין הברקס עצמו מחובר לכידון בזוית לא נכונה, זה יכביד על כף היד ועל היד כולה ויעייף אותה ומהר. לא לדבר על דלקות וכו.

1. מרחק הברקס מהגריפ - היום רוב הברקסים מגיעים עם ידית מותאמת לאצבע, וכן גם עם אפשרות שינוי המודולציה ועוצמת הבלימה. בנושא הזה אני חייב לציין כי לטעמי מאד חשוב ללמוד לבלום ע"י אצבע אחת וכך לקבל יותר אצבעות על הגריפ, כלומר - שליטה רבה יותר בכידון וכן גם נקבל יותר רגישות בבלימה בגלל השימוש באצבע אחת. מעבר לזה אני ממליץ לנסות ולהרחיק עוד טיפה את הברקס מהגריפ, כאשר אצבע אחת על ידית הברקס ונמשיך ונרחיק עד שניצור זוית של כף היד שעל הגריפ כלפי פנים. זה יאפשר לנו בזמן רכיבה טכנית, כשאנחנו עומדים על האופניים בעמידת מוצא, נוחות רבה יותר להוציא מרפקים החוצה. הוצאת מרפקים הינה קריטית לטעמי כדי לספוג טוב יותר את הקרקע וקבלת שליטה רבה יותר על הכידון.

2. גובה הברקס על הכידון - תנסו להרכיב את הברקס ולקבוע את גובהו כך שהמפרק של היד איננו סגור או פתוח מידי, זה עלול ליצור עומס ואי נוחות, חולשה. אני תמיד בודק אם במצב עמידה הברקס ממוקם כך שהיד, מפרק והזרוע בקו אחד (כמו בתמונה שכאן) וכך יש מינימום עומס ומקסימום שליטה בזמן ירידות. זה לבד, יעזור לכם לשפר את עמידת המוצא, המהירות, השליטה והבטיחות שלכם.

שימו לב כי ברכיבות כמו בחו"ל שיש ירידות ארוכות, רוב הזמן מנח הגוף יהיה יחסית טיפה אחורה על האופניים כך שככל הנראה, כדאי את הברקס טיפה להרים לזוית (כאילו לכיוון שיהיו במקביל לריצפה), כי אם תשאירו את זוית הברקס שהוא מכוון יחסית לאדמה, ככל הנראה, המפרק והזרוע יכאבו לכם דיי מהר.

3. טווח תנועת ידית הברקס - אחד הדברים שהרבה רוכבים שוכחים זה לכוון את הברקס שלא ינעל כל כך מהר. לחיצה קטנה והופ הברקס נועל את הגלגל. שימו לב שכדאי להרפות ולתת עוד טווח תנועה לידית הברקס, אחרת במצב ירידה טכנית ולחץ, תלחצו חזק על הברקס ותמצאו את עצמכם עפים.

כיוון הבולמים לבייקפארק -

מורזין או רכיבות בחו"ל באופן כללי, אינם כמו לרכב בארצינו הקטנטונת, הן מבחינת אורך המסלולים והן מבחינת אופי המסלולים.

במסלולים בחו"ל מרובי מכשולים, שורשים, סלעים, והמון המון ברייקינג באמפס Breaking Bumps...חשוב לנו שמהירות הריבואנד יהיה מהיר טיפה יותר מהקונפיגורציה הרגילה שלכם בארץ.

בגלל ריבוי המכשולים והמהמורות, כדאי שהבולמים יחזרו מהר אחרת תרגישו את הכאב בידיים והרגליים הרבה יותר מהר.

הינה כמה סרטונים מעניינים וטובים בנושא:


עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram
bottom of page