פניה לשם הזרימה

אחת הטכניקות המורכבות שיש היא הפניה. 

פניה היא חלק מהרכיבה, לא ניתן לעקוף אותה ואם נבצע אותה לא נכון, בהכרח המהירות תרד, הזרימה תיפגע.

 

באופן אישי התרסקתי יותר בפניות מאשר בקפיצות למשל...פניה היא משהו על הדרך, כאילו משהו פשוט...ואז פתאום הקדמי מאבד שליטה ויציבות ולא תמיד ברור לנו מדוע. למעשה מניסיון בהדרכות, שיעור פניות תמיד היה הכי מורכב ללמד, חייבים לפרק את טכניקת הפניות לתתי גורמים, ואתם כשאתם מתרגלים ולומדים, חלקו גם את נושא לתתי חלקים ותתרכזו כל פעם בדבר אחד, אחרת תתבלבלו ותוותרו. 

 

דוגמא: תתחילו מאימון מבט ליציאה מהפניה, רק מבט. אימון שני, רק בלימה לפני הפניה ושיחרור הברקס בפניה. וכך תמשיכו, רגל חיצונית, מרפק חיצוני, ברך פנימית ועוד...

 

אז הינה מאמר שיעזור לכם לבנות את הטכניקה ויענה בטח על כמה שאלות.

רק לפני שאני מתחיל הסבר קצרצר, בכל פניה יש צד פנימי לפניה וצד חיצוני. כשאני פונה שמאלה למשל, הצד השמאלי הוא הפנימי, כלומר אם אני פונה שמאלה, הברך השמאלית שלי היא הברך הפנימית לפניה.

 

שלב 1: עמידת מוצא

 

כמו שאני תמיד אומר, עמידת מוצא היא הבסיס להכל, להכל!

לפני שאנחנו מתחילים בכלל לדבר על פניות, תבחנו איך אתם עומדים על האופניים, איך חלוקת המשקל. אחת הטעויות הנפוצות בפניות היא לקיחת משקל לאחור מידי, מה שאומר שהגלגל הקדמי קל, ומחליק ביתר קלות, נדבר על זה בהמשך.

 

בהקשר זה והטעות כמעט הכי נפוצה בפניות היא כשרוכבים בכללי מעבירים משקל לאחור, הרבה יותר מהדרוש, לכן ודאו שטכניקת הבלימה שלכם טובה, אתם עובדים עם עקבים ולא עם ישבן לאחור...ומשם נתקדם, לטכניקת פניות עצמה.

 

סרטון ראשון, עמידת מוצא

 

סרטון שני, בלימה

 

אחרי שלמדנו בלימה באופן כללי, בוא נדבר על בלימה במיקוד לפניות. בסרטון זה אני מדבר על בלימה מהבסיס ועד למתקדם. ממליץ להתמקד בשלב ראשון של הלמידה בבסיס, ובשלבים מתקדמים לחזור לסרטון ולתרגל דריפטים וכו.

 

סרטון שלישי, בלימה בפניות

 

 

שלב 2: טווח תנועה והטיית האופניים

 

לאחר שכיוונו את עמידת המוצא והבלימה שלנו, בוא נדבר על הטיית האופניים.

כשפונים, לא מבצעים את הפניה ע"י היגוי של הכידון אלא ע"י הטיית האופניים לכיוון הפניה. היגוי מוגזם מוביל לאיבוד שליטה וODB (תעופה מעל הכידון).

 

כדי לשפר את הטיית האופניים לפניה והפרדת הגוף מהאופניים, עלינו להרגיש בנוח עם התזוזות על האופניים והמשחקים הדרושים. הינה שני סרטוני הדרכה שיעזרו לכם לתרגל ליד הבית ובשטח, ולחזק את הביטחון בהטייה, ושימוש נכון יותר באופניים והגוף בזמן סיבובים.

 

סרטון רביעי, הרחבת טווח תנועה

 

הרבה מודרכים בשלב הטיית האופניים, חושבים שזה מיותר ולא מתאמצים לבחון את טווח התנועה שלהם ולשפרו, אך כשמגיעים לשלבים מתקדמים יותר, פתאום נתקלים במגבלות וטווח תנועה קצר שמונע מהם להתקדם.

 

לאחר שחיזקנו את טווח התנועה באופן כללי, בוא נתמקד בעבודת הידיים. טווח התנועה מושפע ממיקום על האופניים, אם נהיה אחורה מידי, טווח התנועה מתקצר. אם הכידון רחב מידי עבורכם, גם יהיה לכם מאתגר יותר להטות את האופניים, כי טווח התנועה קצר.

 

סרטון חמישי, עבודת ידיים בפניות

 

לאחר שחשבתם על עבודת הידיים, שמתם לב יותר להטיית האופניים, הינה סרטון משלים שמדבר על עבודת החזה בפניות. אתם כבר תראו את הקשר הברור בין גובה החזה וטווח התנועה בידיים.

 

סרטון שישי, עבודת חזה בפניות

 

 

שלב 3: עבודת ברכיים ופופיק לפניה

 

כמו שאתם כבר מבינים, טווח התנועה זה הכל בפניות ואולי ברכיבה בכלל. ככל שתרכבו מותאם יותר לתנאי השטח, תקצו יותר טווח תנועה, תוכלו להתארך ולהתקצר וכך לרכב בצורה יוזמת יותר.

 

בפניות למעשה כל הגוף מתגייס לפניה, מהמבט לחזה, לפופיק וכמובן עם עזרה של אגן וברכיים שכולם מופנים לפניה.  בסרטון הבא אני נותן דגש על הברך הפנימית לפניה.

 

לברך הפנימית יש משמעות גדולה. הרבה מאד רוכבים מהחשש כשמגיעים לפניה מהר מידי, מצמידים את הברך (הפנימית לפניה) לשילדה. ואז נוצר מעיין ביסלי גריל מעוות שמפריע להברגת הגוף לפניה.

 

בשני הסרטונים הבאים נלמד כיצד לשפר את עבודת האגן, הפניית הפופיק לפניה, וכן כדי לעזור לאגן, נעבוד טוב יותר עם הברכיים. תחילה בואו נתרגל עבודת הטיה מצד לצד ואז נתרגל הכוונת אגן (פופיק) לפניה.

 

סרטון שביעי, 2 תרגילים לחיזוק פניות

 

חיזוק עבודת האגן והכוונת פופיק לפניה זה מרכז האימון שלכם, כמה שתשפרו את עבודת האגן, חלוקת המשקל תהיה טובה יותר (לצדדים וגם קדימה ואחורה על האופניים). בסרטון הבא אני מדבר על מרפק חיצוני וברך חיצונית לפניה. במהירות גבוהה, גיליתי שככל שאני עובד מדוייק יותר עם הברך היצונית, ומבריג את הגוף נכון יותר לפניה (בעזרת אותה ברך חיצונית), אני מצליח לשמור טוב יותר על המהירות לאורך הפניה.

 

סרטון שמיני, 2 טיפים לפניות

 

שלב 4: מתקדם

 

עד כה התאמנו ולמדנו לבצע פניות, בעיקרן פתוחות ופשוטות. פניה פתוחה היא פניה רגילה, כזו שאנחנו פוגשים ביער בישראל. פניה מסוג אחר, זו פניה שיש לה ברם, קיר תומך...כמו בפמפטרק או בעיקר בחו"ל בפארקים השונים (יש קצת פה ושם בישראל). 

 

אחרי שלמדנו והתאמנו על פניה לשמאל ופניה לימין, פניה פתוחה, ליד הבית ובשטח, הגיע הזמן לדבר על פניה צפופה, רצף פניות, פניה לאחר מכשול ועוד.

 

אחת הטכניקות החשובות בפניות היא דיפינג. למעשה טכניקת פניות היא בבסיסה ניסיון לקבל אחיזה ושליטה במצב קצה, מצב שבו מגיעים במהירות וזזים מהקו, סוטים מהמסלול, פונים. הכוח הצנטרפוגלי מנסה להעיף אותנו אל מחוץ לפניה, ואנחנו מנסים להתנגד. 

 

עד כה דיברנו על הורדת רגל חיצונית, הברגת האגן, עבודת ידיים וחזה להטיית האופניים, רכיבה קרבית, כדי לשמור על מרכז כובד נמוך, שמירה על היציבות והמהירות שלנו. המון עבודה על קורדינציה וחיבור בין חלקי הגוף לביצוע רציף ומשותף. אחרי שתירגלנו מספיק, הטכניקה מושרשת והופכת אוטומטית ואנחנו מתפנים לשלב הבא. דיפינק זה למעשה פמפום בפניה. ע"י פמפום זה במהלך הפניה, נוכל לקבל עוד אחיזה וכן גם לבצע פניות מהר יותר, בייחוד רצף פניות.

 

היו כאלה שתענו שדיפינג זו הטכניקה הראשונה אותה הם מלמדים, מניסיון, דיפינג היה מאתגר ומבלבל, לכן לדעתי, כדאי שקודם תחזקו את עקרון רגל חיצונית, פופיק לפניה, ואז תתקדמו. 

 

סרטון תשיעי, פמפום בפניות, דיפינג

 

הרבה רוכבים פונים אליי בשאלה, מדוע קל להם יותר לפנות לצד מסויים מאשר לשני. אז יש לכך הסבר ויש דרך להתאמן כדי להתגבר ולחזק כל פניה, כל צד.

 

סרטון עשירי, רגל מובילה בפניות

 

דבר נוסף שמאד משפיע על פניות הוא הקו אותו בוחרים. צריך פשוט לזכור שקו חיצוני הינו ארוך יותר מבחינת זמנים, אך גם פשוט יותר טכנית. אם נבחר למשל קו פנימי, הוא צפוף יותר, מהיר יותר אך גם טכני יותר. קרה לי לא אחת שבחרתי קו פנימי במהירות גבוהה מידי ואז הייתי צריך לבלום חזק מידי בפניה, או גרוע מזה, בלמתי עם ברקס קדמי מידי והתעופפתי...אז שימו לב לקו.

 

סרטון אחת עשרה, בחירת קוים בפניה

 

תרגול אחרון במאמר זה, נסו לבצע פניה בהמשך של מכשול. אפשר בקלות להתאמן על זה ליד הבית עם גרם מדרגות. לא אחת בשטח נקבל פניה ישר לאחר מכשול וכדאי שנתכונן לפניה בצורה טובה.

 

סרטון אחרון, פניה לאחר מכשול

 

סיכום:

 

ברכיבה תפגשו מס' מסויים של פניות, אך אם תבחרו לכם פניה או שתיים ותבצעו חזרות רק על אותן פניות, תבצעו הרבה יותר פניות והרבה יותר תרגול מאשר כל רכיבה אחרת. שיפור תראו לאחר תקופה של אימונים, זה לא קורה מיד, יש דברים שצריכים לעבור עד שהאסימון נופל. אישית השתפרתי בפניות כשהתחלתי להדריך, לבצע אימונים ממוקדים, לצלם, לחפור...בהצלחה חברים!

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

מאמרים מועדפים

Why I joined the Dark Side - Ebikes

May 25, 2019

1/2
Please reload

מאמרים אחרונים

November 25, 2019

September 7, 2019

Please reload

עיקבו אחריי
  • Facebook Basic Square
  • STRAVA-icon
  • Vimeo Social Icon
  • YouTube Social  Icon