Search
  • תמיר אלוש

טסים לחול? כמה מושגים חשובים


טסים לחו"ל בקרוב? תמיר אלוש רצה לשתף אתכם בכמה מושגים שמאד עזרו לו להבין מי נגד מי.

כחלק מההכנה לחופשת האופניים, בהחלט כדאי שנבין טיסה על אלמנטים שחלקם פשוט לא ניתן למצוא בארצינו הקטנטונת.

ברם (באנגלית BERM)

פניה מוגבהת ומקומרת המאפשרת לרוכב להמשיך את הזרימה במסלול במהירות גבוהה.

כאשר מבצעים את הפניה במנח הנכון על האופניים, ניתן לקחת את הסיבוב במהירות גבוהה יותר ויותר (בהתאם ליכולות ולשחרור של כל רוכב), לסיים את המסלול מהר יותר וללא עייפות של כפות הידיים משימוש בברקס.

תוספת קטנה שלי: נסו להגיע לברם שכזה לחלקו העליון, ובמרכזו תתחילו לרדת (כמו בתמונה שלמטה). ניצול מלא של הברם יעזור לכם בשמירת מהירות, אך גם יעזור לכם לברוח מהברייקינג באמפס. על כך נדבר בקורס הכנה לחו"ל, ובשיעורים שאעביר במורזין.

ברייקינג באמפס (BRAKING BUMPS) - בורות בלימה

בורות או מהמורות (BUMP = מהמורה) הנוצרים על המסלול כתוצאה מבלימות חזקות ונעילת גלגל. נפוץ בדרך כלל לפני או בתוך סיבובים וברמים (רוכב נבהל מהמהירות אליה הגיע לסיבוב ובלם במכה אחת), וגם בירידות תלולות.

הקשיים העיקריים שמהמורות אלו יוצרים בשטח הם סוג של מכשול:

בסיבובים מאבדים תחושה של יציבות ולכן ממהרים גם לבלום תיקול לא נכון של המכשול ו"מלחמה" איתו במקום לגהץ אותו בטכניקה הנכונה, גורמים לעייפות בשלב די מוקדם של היום ופוגמים בזרימה ובהנאה.

קיקר (באנגלית KICKER)

מקפצה ש"בועטת" אותך למעלה (נובעת מהמילה KICK = בעיטה). כאשר לוקחים את הקיקר במהירות הנכונה ובעיקר בטכניקה הנכונה, מוציאים את המיטב מהקפיצה- הן מבחינת גובה והן מבחינת מרחק- והנחיתה לאחריה יותר בטוחה.

קיקר יכול להיות ישר, מקומר (עם בטן), מעץ או מאדמה.

תוספת שלי: הינה וידאו קצר על טכניקה כיצד לקפוץ קיקרים. והינה עוד סרטון על קיקרים קצרים (בחו"ל פחות תפגשו כאלה, כי הבניה פגזזז)

טייבל (TABLE)

או בשמו המלא Tabletop. קפיצה בה צריך לעבור מרחק מהעליה (הקיקר) למורד הנחיתה, כאשר המרחק ביניהם מלא ומיושר. רוב הטייבלים במורזין בנויים מאדמה, אך יש כאלה מעץ או משולבים בעץ ואדמה.

היתרון בטייבל על פני גאפ (בהסבר הבא) הוא הבטיחות. אם קפצנו לא נכון, לא מספיק רחוק או לא במדויק, אנו נוחתים על משטח שטוח וממשיכים לרכב.

נקרא TABLE = שולחן משום שבמבט מהצד נראה כמו שולחן

גאפ (GAP)

קפיצה עם מרווח / חור בין הקפיצה לנחיתה.

מגדיל את הסיכון לרוכב, משום שאם לא "מנקה" את כל המרווח (GAP = פער, מרווח) בין סוף שטח הקפיצה לנחיתה, הוא יכול להיתקע על שפת הנחיתה וליצור נזק לאופניים ולעצמו.


220 views